dilluns, 7 de gener del 2013

DISSENY DE L’ACTIVITAT

a) Títol de l’activitat
Creació d’un bloc[1] a la classe de llengües per reforçar l’escriptura, la lectura, l’expressió oral i la recerca d’informació d’un grup de 2n d’ESO amb un projecte de diversificació curricular, amb centres d’interès triats pels propis alumnes.

b) Agents personals
Aprenents: Grup de 10 alumnes, 5 nois i 5 noies, de reforç/diversificació curricular de 2n d’ESO. D’edats compreses entre els 13 i els 16 anys.
Mediadors: Tres professors, psicopedagogs de la USEE. Segons les característiques del projecte, el grau de solapament a les activitats és variable, però com es pretén una adaptació general del currículum en 6 matèries hi ha una divisió de la tasca per àrees:
Mediador
Àrea
Dedicació
Professor 1*:
Actuació preferent en llengües: Castellà, Català i Anglès
10 hores
Professor 2:
Actuació preferent en matemàtiques i ciències socials
7 hores
Professora 3:
Actuació preferent en ciències de la naturalesa
3 hores
* Tomás Vicente Taure amb rol de psicopedagog i professor/mediador
Tecnologia mediadora
Ordinador amb Windows XP
Connexió a Internet
Càmera de fotografia y vídeo i telèfons mòbils amb la mateixa finalitat
Eines de Google
-  Buscador Google per fer recerques d’informació
-  Gmail per correu i compartició de documents
-  Google Calendar per a la gestió d’esdeveniments relacionats.
-  Google Drive per emmagatzematge i creació de textos i presentacions
-  Blogger: plataforma per a la creació, edició i manteniment del bloc
Gimp: programa gratuït de creació i manipulació d’imatges
Diferents plataformes 2.0 de manipulació i / o gestió d’imatges i vídeo (Picassa, Instagram, Youtube, etc.)

c) Problema inicial
Aprendre a fer un bloc amb contingut escollit i creat ad hoc per treballar competències transversals des de l’àrea de llengües, fer visible la tasca dels alumnes a les diferents àrees d’interès i posar en valor els coneixements previs dels alumnes a l’entorn TIC.
El problema es planteja a partir dels moments de debat a la classe, volen més estona d’ordinador i no “haver d’escriure tant”, es planteja fer un bloc general, amb les activitats comunes i com pas previ a la realització d’un portafoli personal.
Es demana a l’alumnat que parli del bloc, què és, com funciona, com creuen que es pot fer, entre tots surten dubtes i informacions que a ben segur ajudaran a definir l’espai del problema individual. Posteriorment se’ls facilita una estona a l’aula d’informàtica per buscar blocs i veure les possibilitats que tenen en quant als recursos, disseny, etc. Aquesta fase més manipulativa i experiencial serveix per a centrar dubtes.
A nivell d’estructuració, aquest problema, tot i que em centraré en la creació del bloc té dues vessants. Una part pràctica i bàsica ben estructurada com és tot allò que té a veure amb la part tècnica i manipulativa sobre la realització del bloc. On es segueix durant diverses classes un taller de realització del bloc, i de les eines que s’aniran emprant (Drive, Blogger, Gimp,...). Els continguts i la realització és força entenedora pel que fa als aspectes que es volen ressaltar: edició, gestió i manteniment del bloc; edició d’imatges de dues maneres específiques: millora de les captures i creació de Gifs animats, etc. Pel que fa al contingut, tot i haver unes pautes, com és veurà, és un problema, més aviat, mal estructurat, doncs la selecció i creació de continguts tenen una part de creació individual en relació a la quotidianitat (per exemple el diari de la classe, o els vídeos explicatius, l’edició dels quals es pot fer per diferents vies, etc.)
Pel que fa a la complexitat, ens trobem amb la mateixa dicotomia, com el que es planteja és la creació d’un bloc, sota aquesta fita, podem entendre que el grau de complexitat és relativament baix, doncs tant el nombre de variables, com la seva interacció i la predictibilitat del seu comportament, resta controlat per la pròpia eina que es vol dominar, totes aquestes variables són finites. Però no passa el mateix pel que fa als continguts que sota el prisma d’una avaluació competencial incorporen conceptes com resolució de problemes, aprendre a aprendre, sentit crític de la informació, etc. conceptes/constructes que incorporen, al meu entendre un alt grau de complexitat que farà difícil la tria i creació de continguts.
Pel que fa a l’especificitat de camp diré que pel que fa a l’habilitació dels alumnes en la creació i manteniment del bloc, crec que estem davant d’un problema amb un procés procedimental restringit i finit, del tipus de problemes que usen regles, per la qual cosa el nivell d’abstracció resta basat en els resultats

d) Plantejament del problema com significatiu
La idea inicial de fer un bloc, surt en un context de debat del tipus: que podem fer amb el que sabem i amb el que ens agrada per encabir-ho en el procés educatiu. Certament el professor, jo mateix, té una part en el debat, actua de mediador i suggereix algunes possibilitats, el resultat és que l’alumnat viu el procés com quelcom proper a ells mateixos i els resulta engrescador, a més poden agafar activitats que d’alguna manera ja fan i reconduir-les a l’àmbit acadèmic, donant sentit al seu bagatge que s’incrementarà i els farà més hàbils.
Del debat, com ja s’ha mencionat surten dubtes i possibilitats d’execució que es plantegen com reptes que s’han de superar o solucionar. És l’essència del treball per projectes, tot i que no sigui un plantejament exactament per projectes, doncs l’activitat restarà força guiada quan a les escomeses del propi alumnat i les fites a aconseguir, però si que suporta bé la implicació de l’alumnat, que en definitiva és qui suggereix com ha de seguir la part educativa més formal i relacionada amb el currículum.
Com s’ha dit, aquest grup treballa amb un currículum adaptat, de mínims, cercant l’assoliment de les competències bàsiques necessàries per aconseguir la fita del graduat. Així, la primera àrea d’interès és el treball a l’Hort de l’institut. D’aquí que s’hagin fet diverses propostes al voltant d’aquesta àrea i que han donat lloc a d’altres centres d’interès, des de la fusteria necessària per a fer una tanca a l’hort, a interessar-se pel maneig de la fotografia digital i documentar tot aquest procés. Endreçar el document gràfic d’una sortida al mercat per a conèixer les diferents hortalisses que podem plantar, ha estat la primera escomesa dels alumnes al bloc que tot just s’acaba d’iniciar i es pot visitar en aquest link: HortiCletaTIC

e) Context de l’activitat.
Centre: Institut públic situat al centre de Badalona on es cursa l’ESO i tres modalitats de Batxillerat. És un context formal.
Aula: específica per al projecte de diversificació amb la dotació informàtica de la USEE 4 ordinadors i un escàner, amb connexió a Internet, canó/projector.
Aula d’informàtica: Ús restringit a 2/3 hores a la setmana, amb prou ordinadors per al grup i amb el programari i connexions ja esmentades.
Hort: Situat al pati exterior del centre, consta d’un quadrat de 16 m2 i dos parterres d’uns 10m2 en total.
Sortides: Relacionades amb el projecte: Varies sortides a l’escola de Natura de Badalona al llarg del curs i sortida al mercat.

f) Característiques més importants dels aprenents
El Projecte de diversificació que es du a terme amb aquest grup d’alumnat és fruit precisament de les característiques dels alumnes. Tot i que 3 dels nois i una noia són alumnes de la USEE clínica (Unitat de suport a l’educació especial) la resta de companys comparteixen característiques semblants pel que fa a la seva història escolar, amb clars retards d’aprenentatge per diversitat de problemes socials, mèdics o altres. Aquesta USEE fa suport a alumnes (un total de 15) diagnosticats de trastorns de personalitat, dèficit d’atenció/ hiperactivitat (TDAH), Asperger, fòbics o inespecífics. No obstant això, aquest grup és força homogeni pel que fa a les seves capacitats i els alumnes de la USEE poden seguir el ritme del grup, que s’ha plantejat com un grup flexible de reforç estès a 6 matèries. No hi cap discapacitat física destacable entre els alumnes, encara que sí tenim un alumne fòbic que en determinades circumstàncies pot necessitar d’un suport específic.
El grup és mogut en general, i paren poca atenció quan hi ha explicacions llargues, que s’eviten constantment. Les intervencions dels mediadors són doncs breus, en forma de “píndoles de coneixement”, que han de ser “activades” tot seguit, de manera individual o bé en grup col·laboratiu.

g) Competències que s’han d’assolir o demostrar
Pel que fa a la part del projecte aquí ressenyada les competències específiques de l’àrea de llengües i les relacionades amb la competència digital són l’eix de l’actuació i que faig constar per copsar l’abast de la intervenció, però, pel que fa a l’eix d’aquest projecte, la creació del bloc, són igualment importants un seguit de competències transversals, com es menciona a continuació:

Competències especifiques
Competència àmbit llengües
El desenvolupament d’aquest àmbit competencial implica el diferent domini de llengües, tant oral com per escrit, en diversos suports.
Dimensions generals
  Parlar i escoltar, ser competent en l’expressió i comprensió de missatges orals que s’intercanvien en situacions comunicatives diverses.
1 Expressar i comprendre hàbilment les idees, els sentiments i les necessitats.
2 Ajustar la parla a les característiques de la situació comunicativa.
3 Emprar formes de discurs diverses en la comunicació.
4 Implicar-se activament en la conversa i adoptar una actitud dialogant.
5 Aprendre a parlar diferents llengües i a valorar-ne l’ús i l’aprenentatge.
  Llegir: competent en comprendre i fer ús de textos diferents amb finalitats diferents.
6 Posar en pràctica les destreses necessàries per a una correcta lectura expressiva.
7 Posar en pràctica les destreses necessàries per a la comprensió del que es llegeix.
8 Llegir textos de tipologia diversa.
9 Implicar-se activament en la lectura.
  Escriure, ser competent en composar diferents tipus de text i documents amb intencions comunicatives diverses.
10 Posar en pràctica les destreses necessàries per escriure les paraules correctament.
11 Posar en pràctica les destreses necessàries per compondre un text ben escrit.
12 Escriure textos de tipologia diversa.
13 Implicar-se activament en l’escriptura.
Farem especial atenció a la Competència comunicativa oral i escrita amb els criteris i objectius del currículum de 2n d’ESO relacionats amb l’àmbit d’aquest projecte, com ara:
• Expressar oralment una decisió personal.
• Llegir en veu alta de manera expressiva.
• Explicitar oralment i per escrit conceptes lingüístics i literaris.
• Redactar textos en estil epistolar, informatiu, instructiu
• Redactar un diari personal.
• Ser precís en el repertori lèxic.
• Expressar-se sobre activitats relacionades amb el centre d’interès.
Competència àmbit TIC
Dimensions generals
• Els sistemes informàtics (hardware, xarxes, software)
1 Conèixer els elements bàsics de l'ordinador i les seves funcions
• El sistema operatiu
3 Conèixer la terminologia bàsica del sistema operatiu
4 Guardar i recuperar la informació en l'ordinador i en diferents suports
• Ús d'Internet
6 Usar els navegadors (navegar, emmagatzemar, recuperar i classificar informació)
7 Utilitzar els cercadors per localitzar informació específica a Internet
8 Enviar i rebre missatges de correu electrònic, organitzar les adreces i adjuntar arxius
9 Ús responsable les TIC com a mitjà de comunicació interpersonal (xats, fòrums…)
• Ús de programes bàsics
10 Usar un processador de textos per redactar documents i emmagatzemar-los
11 Usar un editor gràfic
• Actituds necessàries amb les TIC
15 Desenvolupar actitud oberta, responsable i crítica davant les aportacions de les TIC
Pararem especial atenció a la Competència del tractament de la informació i digital en relació als criteris i objectius del currículum de l’ESO relacionats amb aquest projecte, com ara:
• Recerca, selecció, organització i interpretació de la informació a partir de fonts diverses,  especialment del suport digital
• Capacitació per a distingir entre informacions rellevants i anecdòtiques i entre informacions objectives i subjectives i per tant, la intencionalitat dels missatges.
• Contrastació de la informació a partir de fonts diverses i de la seva comparació per al desenvolupament del pensament crític.
Competències específiques pel que fa a la creació del bloc
• Identificar i utilitzar les eines de Google
• Crear  i modificar entrades al bloc
• Pujar material gràfic i audiovisual al bloc
• Triar i modificar un disseny bàsic de plantilla del bloc
• Acceptar i enviar compartició d’arxius
• Recercar informació al web activament i crítica
• Mantenir i tenir cura de l’espai personal al bloc
Competències generals
Aquestes competències són les que més es treballaran atenent als objectius proposats:
   Competència comunicativa, lingüística i audiovisual.
   Tractament de la informació i competència digital.. 
   Competència per aprendre a aprendre:
- Aplicar les normes (format, disseny, ortogràfiques, etc)
- Realitzar les activitats d’autoaprenentatge
- Buscar acuradament la informació necessària.
   Competència d´autonomia i iniciativa personal.
   Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
   Competència social i ciutadana.

h) Continguts: 
Centrats en la creació específica del bloc
Conceptes:
- Les eines de Google (Drive, Gmail, Blogger)
- La compartició d’arxius diversos
- El concepte de Bloc
- Diferents tipus de bloc
- Les diferents parts d’un bloc
- L’ús compartit i dels permisos d’edició i gestió
- La planificació dels continguts del bloc
- El disseny del bloc
- Les característiques d’edició (de text, imatges i vídeo) i les eines de correcció ortogràfica
Procediments:
- Identificació i ús de les eines de Google
- Creació  d’una entrada al bloc
- Pujar una arxius gràfics i audiovisuals al bloc
- Tria i variació d’un disseny
- Acceptació i enviament de compartició d’arxius
- Correcció i modificació d’una entrada al bloc
- Recerca activa i crítica d’informació al web
- Manteniment i cura de l’espai personal al bloc
Actituds:
- Interès per l’aprenentatge
- Interès cap a les TIC
- Interès cap els continguts
- Planificació adequada
- Eficàcia en la execució
- Respecte per la tasca compartida
- Respecte cap els mitjans
- Compliment del calendari, puntualitat
- Participació activa en el procés i la feina
- Predisposició cap a la resolució activa dels problemes

i) Previsió de la seqüència d’activitats i orientacions 
Donat que hem utilitzat diverses eines TIC al llarg del curs, els ja mediadors coneixen les habilitats dels alumnes en aquest entorn. Així tenen força clar el punt d’inici.
La creació del bloc té una seqüenciació dividida en 5 parts.
1a) Debat: Una vegada decidida la creació del bloc, és planteja en a partir d’un debat l’ús que se li donarà i quins seran els continguts estaran relacionats amb dues qüestions:
- Les activitats compartides pel grup (hort, bicicletes, fotografia digital).
- El diari/semanari personal que fins ara es feia a una llibreta i que recull les activitats realitzades al centre.
La primera entrada del bloc farà referencia a la recent sortida al mercat per prendre fotos de les diferents hortalisses que podem plantar a l’hort.
2a) Sessió de manipulació de fotografies digitals amb el programari Gimp.
- S’explica que és una imatge digital i la seva essència, el píxel i la resolució.
- Maneig d’eines de selecció bàsiques
- Treball amb capes per posar un marc
- Retallar la imatge a una mida concreta
- Ús de filtres del programa
- Combinar les capes d’imatge
- Desar la imatge en format jpeg.
3a) Taller Bloc. El mediador crea un bloc d’exemple amb canó i pantalla i explica:
- Els permisos d’edició i l’ús compartit d’un bloc.
- La estructura i disseny del bloc
- Les entrades del bloc
- Com es pugen fotografies.
En aquesta sessió s’aconsegueix que tots els assistents (no tots els alumnes) faci una entrada de prova, amb un petit text i una de les fotos assignades a cadascú.
4a) Primera entrada al bloc. Cada alumne té assignada una hortalissa per sorteig.
Es proposa la creació de textos informatius i instructius en català i castellà en forma de fitxa i que en una primera fase ha de contenir els següents apartats:
- El nom científic.
- El nom habitual en les dues llengües i en francès i anglès,
- Noms alternatius o sinònims en català i castellà.
- L’origen de l’hortalissa
- Propietats.
5a) Autoavaluació, amb dos apartats:
1-Preguntes curtes al voltant dels procediments treballats: Saps fer una entrada al bloc?, Pots pujar una imatge o un vídeo? Pots compartir un arxiu, etc.
2- Reflexió al voltant del que han aprés i que els interessa aprendre en una segona fase.

j) Fonamentació psicopedagògica del disseny 
El disseny d’aquesta activitat està relacionat amb el model constructivista de l’aprenentatge. Posa l’accent en la recerca d’informació, en la decisió i tria dels alumnes al voltant de les tasques a fer, per la qual cosa els alumnes son protagonistes del propi procés d’aprenentatge, subjectes actius que, en decidir tasques i maneres de fer, ens mostren la intenció, els seus interessos i també el punt de partença on es troben, cosa que facilita la mediació per possibilitar l’aprenentatge significatiu dels alumnes en un procés constructiu i contextualitzat, és a dir proper a la realitat (cultural i social).
Aquest és un procés individual d’acomodació i reajustament cognitiu. A partir dels models mentals previs, dels propis alumnes que s’enfronten a nous reptes cognitius, succeeix un reajustament per diversos motius que normalment tenen a veure amb cert malestar cognitiu per manca d’encaix amb el coneixement previ. Aquest reajustament es fa perquè hi ha la necessitat de restablir un cert equilibri racional, és doncs un procés reflexiu. Tot això és produeix quan el nou coneixement és significatiu per a la persona i està a prop del que ja coneix i pot establir els lligams oportuns és el que Vigotski va anomenar zona de desenvolupament proper. En aquesta visió constructiva del procés, la figura del mestre apareix no com a transmissor sinó més aviat com mediador de l’aprenentatge, que guia i orienta aquesta activitat mental i constructiva que és l’aprenentatge. D’aquí la metàfora de la bastida que ajuda a pujar en el camí de l’aprenentatge, sempre que aquesta bastida tingui en compte l’individu que en fa ús, es a dir, que aquest acompanyament no sigui tan facilitador que l’individu no percebi un repte, ni tan allunyat que no sigui possible assolir la fita. En ambdós casos no hi haurà aprenentatge significatiu.
Jonassen resumeix quines han de ser les qualitats de l’aprenentatge perquè sigui significatiu:
  Actiu. Els estudiants es comprometen amb el procés d’aprenentatge i en són responsables del seu resultat.
  Constructiu. Els aprenents adapten noves idees a un coneixement previ (equilibrament) per donar sentit o reconciliar una discrepància.
  Col·laboratiu. Els estudiants aprofiten les habilitats de la resta de persones de les comunitats d’aprenentatge i construcció del coneixement on treballen.
  Intencional. Proven d’aconseguir un objectiu cognitiu de manera activa i intencional.
  Conversacional. Aprendre és un procés social, dialògic que els estudiants viuen en pertànyer a comunitats on es construeix el coneixement, tant a dins com fora de l’escola.
  Contextualitzat. Les activitats d’aprenentatge estan situades en tasques significatives del món real o simulat mitjançant un entorn d’aprenentatge basat en algun cas o problema.
  Reflexiu. L’alumne articula l’après i rumia sobre els processos i decisions implicats.
k) Procediments i criteris d’avaluació
Com ja s’ha comentat, els mediadors en són coneixedors de les aptituds dels alumnes a l’entorn TIC. Certament no cal una avaluació inicial per encetar aquest projecte pel que fa a l’ús de les eines proposades, doncs hi ha un contacte continu i els mediadors reben un feedback constant.
Avaluació formativa/contínua. El resultat de les sessions formatives i el manteniment del bloc ens permetran fer una valoració del progrés de l’alumne quan als objectius, d’aquesta part del disseny. La valoració es farà mitjançant l’observació dels resultats i si acompleixen els requisits formals en l’ús de les eines TIC i s’assoleixen els objectius marcats. Hi haurà una hora de dedicació setmanal al seguiment d’aquesta tasca, que es compatibilitzarà amb l’entrada del diari personal setmanal. Pel que fa a la valoració del contingut generat per l’alumne, s’aplicaran els criteris d’avaluació previstos pel que fa als tipus de text proposats, la comprensió lectora, la ortografia, etc. però no correspon a aquesta part del projecte exposar els criteris d’avaluació de l’àrea de llengües.
Com l’avaluació és contínua no hi ha més prova específica que el resultat pretès, el maneig adequat de les eines esmentades, sinó s’assoleixen els mínims necessaris per desenvolupar l’activitat que, no ho oblidem, està plantejada al llarg de tot el curs, s’intentaran corregir les mancances. En qualsevol cas s’ha de fer una avaluació final del procés, els criteris de la qual seran els següents:
Criteris d’avaluació
Observar el desenvolupament de l’alumne/a en:
      • Identificar i utilitzar les eines de Google.
Al maneig del bloc. Fa entrades i les modifica, borra comentaris. Puja material gràfic i audiovisual al bloc. Sap adequar-se als criteris formals o de disseny demandats i en conseqüència tria i modifica el disseny bàsic de plantilla i entrades del bloc.
Accepta i enviar arxius per a compartir.
Recerca informació al web de manera activa i crítica.
• Manté i té cura de l’espai personal al bloc.
En l’ús del cercador Google, sap fer la recerca amb els operadors bàsics i pot obtenir informació adequada en diferents formats
Es mostra destre en l’ús de les TIC per avaluar, recuperar, guardar, intercanviar, compartir i produir informació.
l) Previsió de temporització
1a sessió Debat: 1 hora 13/11/2012
2a sessió Gimp: 3 hores 21/11/2012
3a sessió Presa de decisions i taller bloc: 3hores 28/11/2012
4a sessió Primera entrada: 2 hores 5/12/2012
5a sessió d’autoavaluació: 30 minuts.
Sessions de manteniment, seguiment i avaluació; entrada de diari: 1 hora setmanal a partir de:11/12/2012


[1] Entrada no registrada al diccionari normatiu de l’IEC però sí consta com neologisme al Termcat, que el defineix com: Pàgina web, generalment de caràcter personal i poc institucional, amb una estructura cronològica que s'actualitza regularment i que presenta informació o opinions sobre temes diversos.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada