Creació d’un bloc[1]
a la classe de llengües per reforçar l’escriptura, la lectura, l’expressió oral
i la recerca d’informació d’un grup de 2n d’ESO amb un projecte de
diversificació curricular, amb centres d’interès triats pels propis alumnes.
b) Agents personals
Aprenents:
Grup de 10 alumnes, 5 nois i 5 noies, de reforç/diversificació curricular de 2n
d’ESO. D’edats compreses entre els 13 i els 16 anys.
Mediadors:
Tres professors, psicopedagogs de la USEE. Segons les característiques del
projecte, el grau de solapament a les activitats és variable, però com es
pretén una adaptació general del currículum en 6 matèries hi ha una divisió de
la tasca per àrees:
Mediador
|
Àrea
|
Dedicació
|
Professor
1*:
|
Actuació
preferent en llengües: Castellà, Català i Anglès
|
10
hores
|
Professor
2:
|
Actuació
preferent en matemàtiques i ciències socials
|
7
hores
|
Professora
3:
|
Actuació
preferent en ciències de la naturalesa
|
3
hores
|
* Tomás Vicente Taure amb rol de psicopedagog i professor/mediador
Tecnologia mediadora
• Ordinador amb
Windows XP
• Connexió
a Internet
• Càmera
de fotografia y vídeo i telèfons mòbils amb la mateixa finalitat
• Eines
de Google
- Buscador
Google per fer recerques d’informació
- Gmail
per correu i compartició de documents
- Google
Calendar per a la gestió d’esdeveniments relacionats.
- Google
Drive per emmagatzematge i creació de textos i presentacions
- Blogger:
plataforma per a la creació, edició i manteniment del bloc
• Gimp:
programa gratuït de creació i manipulació d’imatges
• Diferents
plataformes 2.0 de manipulació i / o gestió d’imatges i vídeo (Picassa,
Instagram, Youtube, etc.)
c) Problema inicial
Aprendre a fer un bloc
amb contingut escollit i creat ad hoc
per treballar competències transversals des de l’àrea de llengües, fer visible la
tasca dels alumnes a les diferents àrees d’interès i posar en valor els
coneixements previs dels alumnes a l’entorn TIC.
El problema es planteja a partir dels moments de debat a la
classe, volen més estona d’ordinador i no “haver d’escriure tant”, es planteja
fer un bloc general, amb les activitats comunes i com pas previ a la
realització d’un portafoli personal.
Es demana a l’alumnat que parli del bloc, què és, com
funciona, com creuen que es pot fer, entre tots surten dubtes i informacions
que a ben segur ajudaran a definir
l’espai del problema individual. Posteriorment se’ls facilita una estona a
l’aula d’informàtica per buscar blocs i veure les possibilitats que tenen en
quant als recursos, disseny, etc. Aquesta fase
més manipulativa i experiencial serveix per a centrar dubtes.
A nivell d’estructuració,
aquest problema, tot i que em centraré en la creació del bloc té dues vessants.
Una part pràctica i bàsica ben
estructurada com és tot allò que té a veure amb la part tècnica i
manipulativa sobre la realització del bloc. On es segueix durant diverses
classes un taller de realització del bloc, i de les eines que s’aniran emprant
(Drive, Blogger, Gimp,...). Els continguts i la realització és força entenedora
pel que fa als aspectes que es volen ressaltar: edició, gestió i manteniment
del bloc; edició d’imatges de dues maneres específiques: millora de les
captures i creació de Gifs animats, etc. Pel que fa al contingut, tot i haver
unes pautes, com és veurà, és un problema, més aviat, mal estructurat, doncs la selecció i creació de continguts tenen
una part de creació individual en relació a la quotidianitat (per exemple el
diari de la classe, o els vídeos explicatius, l’edició dels quals es pot fer
per diferents vies, etc.)
Pel que fa a la complexitat,
ens trobem amb la mateixa dicotomia, com el que es planteja és la creació d’un bloc,
sota aquesta fita, podem entendre que el grau
de complexitat és relativament baix,
doncs tant el nombre de variables, com la seva interacció i la predictibilitat
del seu comportament, resta controlat per la pròpia eina que es vol dominar,
totes aquestes variables són finites. Però no passa el mateix pel que fa als
continguts que sota el prisma d’una avaluació competencial incorporen conceptes
com resolució de problemes, aprendre a aprendre, sentit crític de la
informació, etc. conceptes/constructes que incorporen, al meu entendre un alt grau de complexitat que farà
difícil la tria i creació de continguts.
Pel que fa a l’especificitat
de camp diré que pel que fa a l’habilitació dels alumnes en la creació i
manteniment del bloc, crec que estem davant d’un problema amb un procés
procedimental restringit i finit, del tipus de problemes que usen regles, per la qual cosa el nivell d’abstracció
resta basat en els resultats
d) Plantejament del problema com significatiu
La idea inicial de fer un bloc, surt en un context de debat
del tipus: que podem fer amb el que sabem i amb el que ens agrada per encabir-ho
en el procés educatiu. Certament el professor, jo mateix, té una part en el
debat, actua de mediador i suggereix algunes possibilitats, el resultat és que
l’alumnat viu el procés com quelcom proper a ells mateixos i els resulta
engrescador, a més poden agafar activitats que d’alguna manera ja fan i
reconduir-les a l’àmbit acadèmic, donant sentit al seu bagatge que s’incrementarà
i els farà més hàbils.
Del debat, com ja s’ha mencionat surten dubtes i
possibilitats d’execució que es plantegen com reptes que s’han de superar o solucionar.
És l’essència del treball per projectes, tot i que no sigui un plantejament
exactament per projectes, doncs l’activitat restarà força guiada quan a les
escomeses del propi alumnat i les fites a aconseguir, però si que suporta bé la
implicació de l’alumnat, que en definitiva és qui suggereix com ha de seguir la
part educativa més formal i relacionada amb el currículum.
Com s’ha dit, aquest grup treballa amb un currículum
adaptat, de mínims, cercant l’assoliment de les competències bàsiques necessàries
per aconseguir la fita del graduat. Així, la primera àrea d’interès és el
treball a l’Hort de l’institut. D’aquí que s’hagin fet diverses propostes al
voltant d’aquesta àrea i que han donat lloc a d’altres centres d’interès, des
de la fusteria necessària per a fer una tanca a l’hort, a interessar-se pel
maneig de la fotografia digital i documentar tot aquest procés. Endreçar el
document gràfic d’una sortida al mercat per a conèixer les diferents
hortalisses que podem plantar, ha estat la primera escomesa dels alumnes al
bloc que tot just s’acaba d’iniciar i es pot visitar en aquest link:
HortiCletaTIC
e) Context de l’activitat.
Centre: Institut públic situat al
centre de Badalona on es cursa l’ESO i tres modalitats de Batxillerat. És un
context formal.
Aula: específica per al projecte de
diversificació amb la dotació informàtica de la USEE 4 ordinadors i un escàner,
amb connexió a Internet, canó/projector.
Aula d’informàtica: Ús restringit a 2/3
hores a la setmana, amb prou ordinadors per al grup i amb el programari i
connexions ja esmentades.
Hort: Situat al pati exterior del
centre, consta d’un quadrat de 16 m2 i dos parterres d’uns 10m2
en total.
Sortides: Relacionades amb el projecte:
Varies sortides a l’escola de Natura de Badalona al llarg del curs i sortida al
mercat.
f) Característiques més importants dels aprenents
El Projecte de diversificació que es du a terme amb aquest
grup d’alumnat és fruit precisament de les característiques dels alumnes. Tot i
que 3 dels nois i una noia són alumnes de la USEE clínica (Unitat de suport a
l’educació especial) la resta de companys comparteixen característiques
semblants pel que fa a la seva història escolar, amb clars retards
d’aprenentatge per diversitat de problemes socials, mèdics o altres. Aquesta
USEE fa suport a alumnes (un total de 15) diagnosticats de trastorns de
personalitat, dèficit d’atenció/ hiperactivitat (TDAH), Asperger, fòbics o
inespecífics. No obstant això, aquest grup és força homogeni pel que fa a les
seves capacitats i els alumnes de la USEE poden seguir el ritme del grup, que
s’ha plantejat com un grup flexible de reforç estès a 6 matèries. No hi cap
discapacitat física destacable entre els alumnes, encara que sí tenim un alumne
fòbic que en determinades circumstàncies pot necessitar d’un suport específic.
El grup és mogut en general, i paren poca atenció quan hi ha
explicacions llargues, que s’eviten constantment. Les intervencions dels
mediadors són doncs breus, en forma de “píndoles de coneixement”, que han de
ser “activades” tot seguit, de manera individual o bé en grup col·laboratiu.
g) Competències que s’han d’assolir o demostrar
Pel que fa a la part del projecte aquí ressenyada les
competències específiques de l’àrea de llengües i les relacionades amb la
competència digital són l’eix de l’actuació i que faig constar per copsar
l’abast de la intervenció, però, pel que fa a l’eix d’aquest projecte, la
creació del bloc, són igualment importants un seguit de competències
transversals, com es menciona a continuació:
Competències especifiques
Competència àmbit
llengües
El desenvolupament d’aquest àmbit competencial implica el
diferent domini de llengües, tant oral com per escrit, en diversos suports.
Dimensions generals
• Parlar i escoltar, ser competent en
l’expressió i comprensió de missatges orals que s’intercanvien en situacions
comunicatives diverses.
1 Expressar i comprendre hàbilment les idees,
els sentiments i les necessitats.
2 Ajustar la parla a les característiques de la
situació comunicativa.
3 Emprar formes de discurs diverses en la
comunicació.
4 Implicar-se activament en la conversa i
adoptar una actitud dialogant.
5 Aprendre a parlar diferents llengües i a
valorar-ne l’ús i l’aprenentatge.
• Llegir: competent en comprendre i fer
ús de textos diferents amb finalitats diferents.
6 Posar en pràctica les destreses necessàries
per a una correcta lectura expressiva.
7 Posar en pràctica les destreses necessàries
per a la comprensió del que es llegeix.
8 Llegir textos de tipologia diversa.
9 Implicar-se activament en la lectura.
• Escriure, ser competent en composar
diferents tipus de text i documents amb intencions comunicatives diverses.
10 Posar en pràctica les destreses necessàries
per escriure les paraules correctament.
11 Posar en pràctica les destreses necessàries
per compondre un text ben escrit.
12 Escriure textos de tipologia diversa.
13 Implicar-se activament en l’escriptura.
Farem especial
atenció a la Competència comunicativa
oral i escrita amb els criteris i objectius del currículum de 2n d’ESO
relacionats amb l’àmbit d’aquest projecte, com ara:
• Expressar oralment una decisió
personal.
• Llegir en veu alta de manera
expressiva.
• Explicitar oralment i per escrit
conceptes lingüístics i literaris.
• Redactar textos en estil epistolar, informatiu,
instructiu
• Redactar un diari personal.
• Ser precís en el repertori lèxic.
• Expressar-se sobre activitats
relacionades amb el centre d’interès.
Competència àmbit TIC
Dimensions generals
• Els sistemes informàtics (hardware,
xarxes, software)
1 Conèixer els elements bàsics de
l'ordinador i les seves funcions
• El sistema operatiu
3 Conèixer la
terminologia bàsica del sistema operatiu
4 Guardar i recuperar la
informació en l'ordinador i en diferents suports
• Ús d'Internet
6 Usar els
navegadors (navegar, emmagatzemar, recuperar i classificar informació)
7 Utilitzar els
cercadors per localitzar informació específica a Internet
8 Enviar i rebre
missatges de correu electrònic, organitzar les adreces i adjuntar arxius
9 Ús responsable les TIC com a
mitjà de comunicació interpersonal (xats, fòrums…)
• Ús de programes bàsics
10 Usar un
processador de textos per redactar documents i emmagatzemar-los
11 Usar un editor gràfic
• Actituds necessàries amb les TIC
15 Desenvolupar actitud oberta,
responsable i crítica davant les aportacions de les TIC
Pararem especial atenció a la Competència del tractament de la informació i digital en relació
als criteris i objectius del currículum de l’ESO relacionats amb aquest
projecte, com ara:
• Recerca,
selecció, organització i interpretació de la informació a partir de fonts diverses, especialment del suport digital
• Capacitació per a
distingir entre informacions rellevants i anecdòtiques i entre informacions
objectives i subjectives i per tant, la intencionalitat dels missatges.
• Contrastació de
la informació a partir de fonts diverses i de la seva comparació per al
desenvolupament del pensament crític.
Competències específiques pel que fa a la creació del
bloc
• Identificar i
utilitzar les eines de Google
• Crear i modificar entrades al bloc
• Pujar material
gràfic i audiovisual al bloc
• Triar i modificar
un disseny bàsic de plantilla del bloc
• Acceptar i enviar
compartició d’arxius
• Recercar informació
al web activament i crítica
• Mantenir i tenir cura de
l’espai personal al bloc
Competències generals
Aquestes competències són les que més es
treballaran atenent als objectius proposats:
•
Competència comunicativa, lingüística i
audiovisual.
•
Tractament de la informació i competència
digital..
•
Competència per aprendre a aprendre:
- Aplicar les normes (format,
disseny, ortogràfiques, etc)
- Realitzar les activitats
d’autoaprenentatge
- Buscar acuradament la informació
necessària.
•
Competència d´autonomia i iniciativa personal.
•
Competència en el coneixement i la interacció
amb el món físic.
•
Competència social i ciutadana.
h) Continguts:
Centrats en la creació específica del bloc
Conceptes:
- Les eines de
Google (Drive, Gmail, Blogger)
- La compartició
d’arxius diversos
- El concepte de
Bloc
- Diferents tipus
de bloc
- Les diferents
parts d’un bloc
- L’ús compartit i
dels permisos d’edició i gestió
- La planificació
dels continguts del bloc
- El disseny del
bloc
- Les característiques d’edició
(de text, imatges i vídeo) i les eines de correcció ortogràfica
Procediments:
- Identificació i ús
de les eines de Google
- Creació d’una entrada al bloc
- Pujar una arxius
gràfics i audiovisuals al bloc
- Tria i variació
d’un disseny
- Acceptació i
enviament de compartició d’arxius
- Correcció i
modificació d’una entrada al bloc
- Recerca activa i
crítica d’informació al web
- Manteniment i cura de l’espai
personal al bloc
Actituds:
- Interès per
l’aprenentatge
- Interès cap a les
TIC
- Interès cap els
continguts
- Planificació
adequada
- Eficàcia en la
execució
- Respecte per la
tasca compartida
- Respecte cap els
mitjans
- Compliment del
calendari, puntualitat
- Participació
activa en el procés i la feina
- Predisposició cap
a la resolució activa dels problemes
i) Previsió de la seqüència d’activitats i
orientacions
Donat que hem utilitzat diverses eines TIC al llarg del
curs, els ja mediadors coneixen les habilitats dels alumnes en aquest entorn.
Així tenen força clar el punt d’inici.
La creació del bloc té una seqüenciació dividida en 5 parts.
1a) Debat: Una vegada decidida la creació
del bloc, és planteja en a partir d’un debat l’ús que se li donarà i quins
seran els continguts estaran relacionats amb dues qüestions:
- Les activitats compartides pel grup (hort, bicicletes,
fotografia digital).
- El diari/semanari personal que fins ara es feia a una
llibreta i que recull les activitats realitzades al centre.
La primera entrada del bloc farà referencia a la recent
sortida al mercat per prendre fotos de les diferents hortalisses que podem
plantar a l’hort.
2a) Sessió de
manipulació de fotografies digitals amb el programari Gimp.
- S’explica
que és una imatge digital i la seva essència, el píxel i la resolució.
- Maneig
d’eines de selecció bàsiques
- Treball
amb capes per posar un marc
- Retallar
la imatge a una mida concreta
- Ús de
filtres del programa
- Combinar
les capes d’imatge
- Desar la imatge en format jpeg.
3a) Taller Bloc. El
mediador crea un bloc d’exemple amb canó i pantalla i explica:
- Els
permisos d’edició i l’ús compartit d’un bloc.
- La
estructura i disseny del bloc
- Les
entrades del bloc
- Com es pugen fotografies.
En aquesta sessió s’aconsegueix que tots els assistents (no
tots els alumnes) faci una entrada de prova, amb un petit text i una de les
fotos assignades a cadascú.
4a) Primera entrada
al bloc. Cada alumne té assignada una hortalissa per sorteig.
Es proposa la creació de textos informatius i instructius en
català i castellà en forma de fitxa i que en una primera fase ha de contenir
els següents apartats:
- El nom científic.
- El nom
habitual en les dues llengües i en francès i anglès,
- Noms
alternatius o sinònims en català i castellà.
- L’origen
de l’hortalissa
- Propietats.
5a) Autoavaluació,
amb dos apartats:
1-Preguntes curtes al voltant dels procediments treballats:
Saps fer una entrada al bloc?, Pots pujar una imatge o un vídeo? Pots compartir
un arxiu, etc.
2- Reflexió al voltant del que han aprés i que els interessa
aprendre en una segona fase.
j) Fonamentació psicopedagògica del disseny
El disseny d’aquesta activitat està relacionat amb el model
constructivista de l’aprenentatge. Posa l’accent en la recerca d’informació, en
la decisió i tria dels alumnes al voltant de les tasques a fer, per la qual
cosa els alumnes son protagonistes del propi procés d’aprenentatge, subjectes actius que, en decidir tasques i
maneres de fer, ens mostren la intenció,
els seus interessos i també el punt de partença on es troben, cosa que facilita
la mediació per possibilitar l’aprenentatge significatiu dels
alumnes en un procés constructiu i
contextualitzat, és a dir proper a la realitat (cultural i social).
Aquest és un procés individual d’acomodació i reajustament
cognitiu. A partir dels models mentals previs, dels propis alumnes que
s’enfronten a nous reptes cognitius, succeeix un reajustament per diversos
motius que normalment tenen a veure amb cert malestar cognitiu per manca
d’encaix amb el coneixement previ. Aquest reajustament es fa perquè hi ha la
necessitat de restablir un cert equilibri racional, és doncs un procés reflexiu. Tot això és produeix quan el
nou coneixement és significatiu per a la persona i està a prop del que ja
coneix i pot establir els lligams oportuns és el que Vigotski va anomenar zona
de desenvolupament proper. En aquesta visió constructiva del procés, la figura
del mestre apareix no com a
transmissor sinó més aviat com mediador
de l’aprenentatge, que guia i orienta aquesta activitat mental i constructiva
que és l’aprenentatge. D’aquí la metàfora de la bastida que ajuda a pujar en el
camí de l’aprenentatge, sempre que aquesta bastida tingui en compte l’individu
que en fa ús, es a dir, que aquest acompanyament no sigui tan facilitador que l’individu
no percebi un repte, ni tan allunyat que no sigui possible assolir la fita. En
ambdós casos no hi haurà aprenentatge significatiu.
Jonassen resumeix quines han de ser les qualitats de
l’aprenentatge perquè sigui significatiu:
• Actiu.
Els estudiants es comprometen amb el procés d’aprenentatge i en són responsables
del seu resultat.
• Constructiu.
Els aprenents adapten noves idees a un coneixement previ (equilibrament)
per donar sentit o reconciliar una discrepància.
• Col·laboratiu.
Els estudiants aprofiten les habilitats de la resta de persones de les comunitats
d’aprenentatge i construcció del coneixement on treballen.
• Intencional.
Proven d’aconseguir un objectiu cognitiu de manera activa i intencional.
• Conversacional.
Aprendre és un procés social, dialògic que els estudiants viuen en pertànyer a
comunitats on es construeix el coneixement, tant a dins com fora de l’escola.
• Contextualitzat.
Les activitats d’aprenentatge estan situades en tasques significatives del món
real o simulat mitjançant un entorn d’aprenentatge basat en algun cas o
problema.
• Reflexiu.
L’alumne articula l’après i rumia sobre els processos i decisions implicats.
k) Procediments i criteris d’avaluació
Com ja s’ha comentat, els mediadors en són coneixedors de
les aptituds dels alumnes a l’entorn TIC. Certament no cal una avaluació inicial per encetar aquest
projecte pel que fa a l’ús de les eines proposades, doncs hi ha un contacte
continu i els mediadors reben un feedback
constant.
Avaluació
formativa/contínua. El resultat de les sessions formatives i el manteniment
del bloc ens permetran fer una valoració del progrés de l’alumne quan als
objectius, d’aquesta part del disseny. La valoració es farà mitjançant
l’observació dels resultats i si acompleixen els requisits formals en l’ús de les
eines TIC i s’assoleixen els objectius marcats. Hi haurà una hora de dedicació
setmanal al seguiment d’aquesta tasca, que es compatibilitzarà amb l’entrada
del diari personal setmanal. Pel que fa a la valoració del contingut generat
per l’alumne, s’aplicaran els criteris d’avaluació previstos pel que fa als
tipus de text proposats, la comprensió lectora, la ortografia, etc. però no
correspon a aquesta part del projecte exposar els criteris d’avaluació de
l’àrea de llengües.
Com l’avaluació és contínua no hi ha més prova específica
que el resultat pretès, el maneig adequat de les eines esmentades, sinó
s’assoleixen els mínims necessaris per desenvolupar l’activitat que, no ho
oblidem, està plantejada al llarg de tot el curs, s’intentaran corregir les
mancances. En qualsevol cas s’ha de fer una avaluació final del procés, els criteris de la qual seran els
següents:
Criteris d’avaluació
Observar el desenvolupament de l’alumne/a en:
• Identificar
i utilitzar les eines de Google.
• Al
maneig del bloc. Fa entrades i les modifica, borra comentaris. Puja material
gràfic i audiovisual al bloc. Sap adequar-se als criteris formals o de disseny
demandats i en conseqüència tria i modifica el disseny bàsic de plantilla i
entrades del bloc.
• Accepta i enviar arxius per a compartir.
• Recerca informació al web de manera activa i
crítica.
• Manté i té cura
de l’espai personal al bloc.
• En
l’ús del cercador Google, sap fer la recerca amb els operadors bàsics i pot
obtenir informació adequada en diferents formats
• Es
mostra destre en l’ús de les TIC per avaluar, recuperar, guardar, intercanviar,
compartir i produir informació.
l) Previsió de temporització
•
1a sessió Debat: 1 hora 13/11/2012
•
2a sessió Gimp: 3 hores 21/11/2012
•
3a sessió Presa de decisions i
taller bloc: 3hores 28/11/2012
•
4a sessió Primera entrada: 2 hores
5/12/2012
•
5a sessió d’autoavaluació: 30
minuts.
• Sessions de manteniment, seguiment i
avaluació; entrada de diari: 1 hora setmanal a partir de:11/12/2012
[1] Entrada no registrada al diccionari normatiu de l’IEC
però sí consta com neologisme al Termcat, que el defineix com: Pàgina web, generalment de caràcter
personal i poc institucional, amb una estructura cronològica que s'actualitza regularment
i que presenta informació o opinions sobre temes diversos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada