1.
¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina
i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la
resposta.
Sí, si es compleix
la màxima d’evitar l’analfabetisme tecnològic en la societat. El món en el qual
vivim ciència i tecnologia responen a l’actual evolució/revolució cultural.
Totes les activitats humanes estan, cada vegada més, lligades a la tecnologia
fruit del desenvolupament científic. Segurament cal una readaptació social i
cultural per tal de que tothom pugui accedir a la tecnologia adequada a la seva
quotidianitat. De moment crec que estem en procés i actualment, en determinats
sectors, tecnologia implica progrés econòmic i en d’altres aïllament social.
2.
¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les
diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes
tecnologies? Què en penses?
No, la
ciència s’ha escarrassat molt en intentar ser neutral, el mètode científic està
ple de tècniques per tal d’evitar el biaix ideològic, això és prou per entendre
que si s’intenta minimitzar o evitar és perquè existeix.
3. Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la
Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol
activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.
I tant, com
s’ha dit vivim en un món tecnològic. La tasca d’enfrontar-lo des de l’educació
és fonamental, si més no per mostrar algunes de les possibles maneres d’ús de
les TIC, aportant una visió crítica i alhora procedimental adequada.
4.
¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint
en tots els àmbits en els darrers anys?
Si parlem de
la crisi, en general, crec que té a veure amb una visió cultural hipòcrita en
vers els recursos materials. L’ús que se’n fa de les tecnologies (abaratiment
de costos, etc.) sense una clara responsabilitat social també té a veure amb
aquesta visió hipòcrita de maximitzar beneficis, per a la qual la tecnologia és
una bona eina. Com per exemple en el cas de l’immediat accés a la informació
que facilita l’especulació.
5.
Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona
frase, de la Tecnologia Educativa
La tecnologia
educativa estudia la implementació pedagògica de diferents tecnologies,
facilitant l’ús d’aquestes mitjançant noves tècniques d’ensenyament valorant-ne
el resultat del procés.
6.
Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció
del coneixement.
Transmissió: a 2n d’ESO, explicació
magistral d’allò que és una carta formal.
Construcció: facilitar
informació als alumnes de models de cartes formals i proposar fer una en petit
grup per tal de sol·licitar una visita a l’escola de natura per tal de rebre
informació sobre l’hort escolar. Aquí el professor fa de mitjancer, ajuda,
suggereix, proposa problemes per ser resolts entre diversos alumnes...
7.
Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el
perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal
d'explicar i donar sentit a una idea".
“Som
nosaltres i la nostra circumstància”. Si aquesta frase és certa, l’esser humà
sempre utilitza el lloc on es troba per filtrar la informació tot partint del
com s’ha fet. Som cultura/societat i biologia. Les idees es forneixen a partir
del que tens a l’abast, per ser directament utilitzat o bé interpretat.
8.
¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves
necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)?
Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que
origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en
les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies),
signatura de correu (per facilitar la comunicació i posar a un clic de
distància a altres mitjans de comunicació teus...?
Sí, utilitzo
aquesta funcionalitat.
9.
Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder
ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? Pots
instal·lar programari, iniciar l’exploració de nou programari pel teu compte,
gestionar arxius i comptes amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de
llegir en pantalla (buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles,
moure’t en el document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la
informació de diferents fonts?
Més o menys,
no utilitzo els hipervincles interns dels programes d’ofimàtica. Tampoc se
gaire de fulls de càlcul ni les presentacions clàssiques, però si he fet
interactius, també he provat eines web 2.0 de presentació, gestió d’imatges i
de documents, etc.
10.
Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)
TE2) L’objecte principal de la TE és oferir un
bon ventall de tècniques per als docents:.......................................................
|
3
|
CC2)
Aprenc tant dels companys com dels
materials i consultors:.
|
3
|
TC1) Els professionals de l’educació han de ser
competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del
coneixement :..........................................................................
|
10
|
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la
qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds:.....................
|
0
|
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat
d’aprenentatge:......
|
7
|
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força
hores amb poc benefici personal:....................................................................
|
7
|
TE1) La Tecnologia Educativa per a
psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC:......................................
|
3
|
DU1) Els debats a la UOC poden millorar
moltíssim:......................
|
10
|
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els
continguts als alumnes:.................................................................................
|
5
|
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi
social:........................
|
9
|
11. Comenta el teu grau de
compromís en relació als coneixements previs que has reflectit en aquest
document. Fins a quin punt creus que els defensaries davant d’un tribunal?
Creus que poden canviar els teus esquemes en un futur proper?
Crec força en
el que he dit, encara que és fruit d’una reflexió força breu a ran de les
preguntes. No crec estar gaire desencaminat, per tant els meus esquemes
generals no crec que canviïn gaire, encara que penso que es poliran i afegiré
coneixement al meu bagatge i resultat del procés seré molt més competent al voltant
de les tecnologies educatives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada